perjantai 18. lokakuuta 2013

Joululeffa-suosikit

 Vaikka yleensä en pidä hömppä-elokuvista, joululeffat ovat poikkeus. Joulunaikaan katson ne kaikista imelimmät ja lapsellisimmat jouluaiheiset elokuvat. Mutta ehkä se on kerran vuodessa sallittua - jopa suotavaa :)

1. Barbie Pähkinänsärkijä-baletissa


Barbien Pähkinänsärkijä-versiosta aloitan virallisesti joulunviettoni. Marraskuun ensimmäisenä sunnuntaina minulla on perinteenä leipoa maustekakku, juoda glögiä ja askarella lumihiutaleita Barbie-leffan pyöriessä taustalla. Vaikka leffa ei olekaan mikään mestariteos, tuo se minulle joulufiiliksen joka vuosi.
    
     2. Joulutarina


 

Joulutarina onkin sitten oikeasti hyvä suomalainen jouluelokuva. Leffassa on tasokkaita näyttelijöitä, koskettavaa musiikkia ja henkeäsalpaavan kauniit maisemat. Olen katsonut Joulutarinan joka vuosi siitä lähtien kun se julkaistiin, ja joka kerta itken.

3. Niko Lentäjän poika & Niko 2: Lentäjäveljekset


Niko Lentäjän poika ja Niko 2: Lentäjäveljekset katsoin ensimmäistä kertaa viime vuoden joulukuussa. Molemmista leffoista jäi hyvä (ja jouluinen) mieli kuten lastenanimaatioista yleensä ja aion ehdottomasti katsoa ne tänä vuonna uudestaan.

4. Artturi Joulupukin poika


Tämä animaatio on yksi ehdottomista suosikeistani! Elokuvassa yhdistyy ihanasti jännitys ja joulufiilis. Leffan lopussa vuodatan aina pari liikutuksen kyyneltä - niin vahva joulumieli siitä minulle jostain syystä välittyy.

5. Mikki Hiiri ja Joulu Ankkalinnassa 2

 

Mikki Hiiren joulua olen katsonut jo monta vuotta, siitä lähtien kun siskoni sai elokuvan joululahjaksi melkein 10 vuotta sitten. Leffa ei ole perinteinen animaatio ja se on ehkä suunnattu pienemmille lapsille, mutta minulle se tuo takuuvarmasti joulumielen. Yleensä olen leiponut pipareita animaation pyöriessä taustalla, sillä osaan jo elokuvan etu- ja takaperin ulkoa... :)

6. Love Actually


Love Actually taitaa olla monen jouluihmisen suosikkilistalla. Itse asiassa jopa äitini, joka ei erityisemmin välitä joulusta, vinkkasi elokuvasta minulle. Elokuva on pelkkää hömppää: siinä yhdistyy romanttista komediaa ja joulufiilistely. Joulunaikaan se kuitenkin sopii täydellisesti. 

7. Joulupukki ja noitarumpu


Tämä ihana hyvänmielen piirretty taitaa kuulua monen perheen jouluaattoon. Meillä ainaki on monta joulua katsottu tätä koko perhe yhdessä, joulupukkia odotellessa :) Myös kirja, johon elokuva perustuu, kuuluu jokavuotiseen joululukemistooni.

8. Ti-Ti-Nallen Joulu


Tämä saattaa herättää hieman kummastusta :D Ti-Ti Nallen Joulua olen katsonut melkein syntymästäni asti ja sillä on mittaamattoman suurta tunnearvoa - ilman tätä ei joulu tule. Ti-Ti Nallen joulun kaltaiseen aitoon ja perinteiseen joulutunnelmaan ei ole kovin moni katsomani jouluelokuva yltänyt.

Siinä olivat minun suosikkini. En malttaisi odottaa, että näitä pääsee taas katsomaan. Jouluiset lastenohjelmat ovatkin sitten oma lukunsa...

P.s. Tänään satoi lunta!

2 kommenttia:

  1. Joulupukki ja noitarumpu on kyllä legendaarisin joululeffa :) Saa aikaan heti joulufiiliksen. Mun ehdoton lemppari on kuitenkin aattoaamuna tuleva Lumiukko:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, lumiukko on myös yksi mun suosikeista! Se musiikki saa joka kerta kylmät väreet... Pitääpä tehdä oma lista noille joululastenohjelmille ja laittaa se sinne ;)

      Poista